Liefde is... - Reisverslag uit Phuket, Thailand van sannesuus - WaarBenJij.nu Liefde is... - Reisverslag uit Phuket, Thailand van sannesuus - WaarBenJij.nu

Liefde is...

Door: Sanne

18 Februari 2013 | Thailand, Phuket

Een krentenbroodje delen met de lunch, samen van een zakje chips eten in de bus, 1 toetje nemen na het eten en omstebeurt een hap nemen,op 1 scooter naar bezienswaardigheden rijden,blijven lachen ook al stortregent en bliksemt het,op de wacht staan terwijl de ander in de bosjes plast omdat er nergens een wc te bekennen is,hetzelfde gerecht bestellen op de avondmarkt, en samen een boottochtje maken naar het james bond eiland en genieten van het uitzicht.
Ook hier vieren wij valentijnsdag op 14 februari op weliswaar zeer creatieve wijze. Andere dagen leven wij echter niet heel anders en noemen wij het ook wel kostenbesparing. Wat kan het leven van een backpacker toch eigenlijk romantisch zijn.
Voor ik onze verdere valentijnsdate nader uitleg, zal ik eerst over onze voorafgaande dagen vertellen.

Wat een avonturen hebben we weer meegemaakt. We zijn inmiddels aangekomen in Vietnam maar moeten nu even helemaal terug naar Phuket.
De dag na onze luxe schnitzel met kartoffelsalat maaltijd besloten we een scooter te huren en Phuket en omgeving eens verder te verkennen. Voor 200 baht konden we de hele dag lekker scooteren. Ik aan het stuur en Suus achterop. Als eerste wilde we naar de Kathu waterval. Bij aankomst bleek dit echter minder waterval te zijn dan we hadden gehoopt en was het meer een groot uitgevallen beekje. Er zat echter wel een korte jungletocht bij waardoor we toch wat sensatie beleefde. Op de kaart zagen we dat er ook een vlindertuin moest zijn. Op naar de volgende bestemming dus. Al snel bleek dat dit echter niet zomaar ging. De scooter had telkens wat startproblemen en slurpte werkelijk benzine. Het duurde dan ook niet lang of we stonden zonder benzine en moesten opzoek naar een fles gasoline. Gelukkig is dit in Azie niet zo moeilijk en konden onze reis al snel voortzetten. Een motortaxi bood aan ons de weg te wijzen naar de vlindertuin voor 40 baht, maar aangezien wij backpackers zijn deden we het daar niet voor en reden verder. Hij kwam al snel achter ons aan en wilde ons gratis voorrijden. Daar zeggen we geen nee tegen en waren op deze manier zo bij de vlindertuin wat een leuke plek was om te vertoeven.

Op de terugweg naar ons guesthouse deden we maar nogmaals een fles gasoline in de tank,omdat we wisten dat we heel wat flinke steile heuvels te gaan hadden die de scooter anders niet ging halen.
Eenmaal aangekomen bij de beruchte plek waren we nog begonnen of ik merkte al dat de scooter alsmaar langzamer en langzamer ging en uiteindelijk halverwege de heuvel tot stilstand kwam. De scooter had er genoeg van en wilde niet meer starten. Daar sta je dan. We besloten iemand aan te houden waarbij suus achterop kon om naar de stad te rijden waar ons guesthouse was en hulp in te schakelen. Ik bleef bij de scooter staan wat voor heel wat kijkplezier heeft gezorgd. Volgeladen bussen die alleen maar aan het roken waren en bijna niet omhoog kwamen,filevorming waardoor taxibusjes helling moesten trekken en in eerste instantie alleen maar verder achteruit gingen de heuvel af en 2 auto's die ook in stilstand kwamen te staan en niet meer omhoog kwamen. Dit alles gebeurde in een uur dus dat zegt waarschijnlijk al genoeg wat er allemaal op de steile hellingen gebeurd op een dag. Na een uur kwam er hulp. Hallelujah! Met 2 scooters en 3 man sterk kwamen ze aan. Ik ging bij 1 scooter achterop en onze kapotte scooter werd vooruit geduwd door de andere scooter en 2 personen. Dit heeft voor veel plezier gezorgd en na een uur en kwartier kon ik Suus de belevenissen vertellen.
De dag erna hebben we een dag strand gedaan en dag daarna was het tijd verder te trekken richting Lanta.

Gedurende de reis naar Lanta stond het volgende avontuur alweer te wachten. Het busje bleek te klein voor het aantal mensen die naar Lanta gingen. Natuurlijk werd daar weer een oplossing voor bedacht en kwamen 2 mensen op 1 stoel te zitten en een ander op de grond. De tassen werden vastgemaakt op het dak en we konden vertrekken. Vele palmbomen met kokosnoten en bananenbomen onderweg, enorme rotspartijen staan bekend voor deze natuur. Om in Lanta te komen moesten we 2 keer met de ferry en 7 en half uur later waren we bij ons guesthouse full moon bay resort.
Dit is gelegen aan het zogeheten Khlong Khong beach, waar alleen sochtends in gezwommen kan worden omdat in de middag het water laag staat en er alleen maar rotsblokken te zien zijn.
Aangekomen bij de kamer bleek er geen fanroom voor ons te zijn en kregen voor 2 nachten een airconditioning room. Daarna gingen we naar Koh phi phi, een prachtig eiland ongeveer een uur verwijders van Lanta met de boot. Mooie witte stranden,helder blauw water,een omgeving van rotspartijen en palmbomen, overal boten in het water van klein naar groot, de straat omringd door marktkraampjes en eettentjes. Genieten dus. Er was ook volop gelegenheid om te duiken en snorkelen. Omdat wij er maar 1 dag waren besloten we op eigen gelegenheid te gaan snorkelen,wat helaas niets overleverde en hebben daarom te rest van de dag vooral gezwommen,gezont en veel foto's gemaakt. Bij terugkomst moesten we van kamer veranderen,maar er was bij ons guesthouse geen plek meer. We werden naar een anders hotel gebracht wat een beter hotel zou zijn met mooiere omgeving zei de Big boss. Bij aankomst bleek het echter wel anders. We werden in een 'very cheap' ,zoals de eigenaar het noemde, kamer gezet waarvan de eigenaar eigenlijk liever niet had dat ze verhuurd werden, alleen wanneer backpackers het echt willen vanwege de kosten. Er ontbraken heel wat dingen aan te kamer en waren ook heel wat dingen kapot. Om los te boeken wel een prima kamer voor 300baht maar wij hadden in dit geval anders geboekt.
Een telefoongesprek met de Big boss bleek dus niet een heel prettig gesprek. We moesten er maar 1 nacht slapen en de volgende dag werden we opgehaald om 10 uur. Volgende dag kwart voor 11 nog niemand en ik vond het tijd voor weer een telefoongesprek met de zogenoemde Big boss. Om 12 uur werden we gehaald en moesten eerst maar naar het strand. Het werd hem echter wel snel duidelijk dat dit niet ging gebeuren en konden ineens meteen opgehaald worden. Weer een ander hotel. Deze was echt goed. Eerst zien dan geloven. Big boss had gelijk. Een paradijs met zwembad aan een zee met de gehele dag de mogelijkheid om te zwemmen zorgde ervoor dat we nog een leuke middag en avond in Lanta hadden. We sloten de avond af bij een strandlounge bar met mojito's en de volgende dag vertrokken we naar Krabi.

Bij aankomst was het vooral regenachtig en hebben toen rustig aan gedaan. De 2e dag in Krabi besloten we voor 2 dagen een scooter te huren. De kamer zat wat ver van het centrum verwijderd om een scooter te huren en verden door het hotel daarom telkens afgezet met een songtaew , dit zijn busjes waar je 2 rijen banken hebt en de wind lekker langs je heen voelt waaien die veel gebruikt worden in Thailand.

Als eerste gingen we naar wat tham seua, ook wel tiger cave temple. Op deze plek stond een geluksboom met duizenden gouden blaadjes erin,die mensen er zelf in kunnen hangen met hun naam erop, voor good luck. Suus en ik hebben lekker meegedaan met de toeristische trekpleister en hebben samen een good luck blaadje erbij gehangen met onze namen erop. En nu maar hopen dat ze helpen;).
Daarna een flinke tocht richting warmwaterbronnen en waterval. De waterval kregen we niet gevonden, maar de warmwaterbronnen waren erg bijzonder en goh, erg warm.
Nadat we het warm genoeg hadden was het tijd voor de terugreis.

En toen was het 14 februari. Die dag wilden we naar Phang Nga. We reden daarom met de scooter naar het busstation om vervolgens daar voor 80 baht een buskaartje te kopen. 2 uur later stonden we in Phang Nga. Daar aangekomen konden we meteen een tour boeken met een klein vissersbootje. Samen met nog 2 reizigers gingen we voor 500 baht pp een boottocht maken vanaf Tha dan pier naar de mangroven,waar we even konden zwemmen en natuurlijk foto's maken,thom lod cave, een mooie grot op het water waar wij onderdoor konden varen, khao marjo,khao ping kan,ook wel bekend als james bond island,koh panyee,een moslims vissersdorpje en khao khien,de schilderingen in een grot. Op het bezichtigen van khao ping kan hebben we lang gewacht maar daar konden we hem eindelijk zien. Wat was dat prachtig. Een enorme vrijstaande rotsblok die heel wat indruk op je maakt.
De rest van de boottocht was fantastisch. Een absoluut hoogtepunt van Thailand,waar de ontzettend mooie natuur en cultuur van Thailand is te zien.
Het kleine vissersdorp was klein en van buitenaf indrukwekkend. Eenmaal aan land bleek het echter tegenwoordig vooral te bestaan uit toeristenwinkels en is de oorspronkelijke leefstijl weinig terug te zien.
Op de terugweg mocht aan dit mooie avontuur de fikse regenbui natuurlijk niet missen.
Terug in Krabi hebben we op de avondmarkt wat gegeten en de dag van de liefde was weer voorbij.
We hadden daarna nog 1 dag in Krabi,omdat we die dag de scooter in moesten leveren en het regenachtig was hebben we in het centrum wat winkeltjes bezocht en hebben we bij starbucks een chocolate chip cream frappacino gedronken. Wederom weer gedeeld.

16 februari was het tijd voor de lange reis terug naar Bangkok. Eerst terug naar Surat thani met de bus,voor wat tijdverdrijf zorgen door wat rond te lopen en te eten in de stad en daarna door met de 12uur durende nachttrein naar Bangkok. De kilometers spoor schoten weer onder ons door en de koude nacht zorgde voor weinig slaap.
Om half 7 's ochtends waren we op het treinstation en dropte daar onze tassen voor 70 baht.

We hadden nog niet de mogelijkheid gehad om naar de floating market Damnoem Saduak te gaan,wat 2 uur verwijderd ligt van Bangkok in Ratchaburi Province. Omdat we nu nog een volle dag over hadden was dit het perfecte moment. We wilden met de bus en hielden daarom een taxi aan om ons naar SaiTai Mai busstation te brengen. Big mistake. Hij reed direct de snelweg op en leek flink te rijden. Al snel had hij iemand aan de telefoon die wij moesten spreken. Susan pakte te telefoon en werd gevraagd waar we heen wilden. De man aan de telefoon zei ons dat de taxichauffeur ons daarheen kon brengen,maar wij wilde anders. Weer moesten we de man aan de telefoon spreken. Dit keer was ik aan de beurt. Hij vertelde ons dat we met de bus niet naar de floating market konden,maar ik had wel anders gelezen en zei dat ik hem wel doorhad door op deze manier meer geld aan ons te verdienen en gaf aan dat het gesprek klaar was,maar dat leek geen indruk te maken. Weer moest ik de man spreken en ik weigerde de telefoon te pakken zeiden dat de chauffeur ons direct naar het station moest brengen of we zouden uitstappen. Een aantal thaise mensen lijken in hun voordeel ineens geen oren te hebben en toen was de maat vol. We verzochten de man te stoppen en stapten uit. Natuurlijk kwam hij ons achterna dat we moesten betalen maar wij maakten heel duidelijk dat we echt niet alles gingen betalen.
Na veel woordenwisselingen,boosheid en blikken die konden doden betaalden we 60 baht ipv 180 en zeiden hem te wieberen.
Na deze aanvaring en uur later hadden we een taxi die ons wel naar het busstation bracht en we konden om 8 uur dan eindelijk naar de markt.
Daar aangekomen een bootje gehuurd en daar gingen we. Al snel bevonden we ons tussen de handelmarkt en keken onze ogen uit. We waren omringd door bootjes vol met fruit,souvenirs,tasjes,rijstmaaltijden en fanatieke handelaars die van de ene naar de andere boot voeren om hun spullen te verkopen. Prachtig om te zien. Na een uur was de tocht voorbij en wij besloten nog even over de markt aan land te lopen. Met uitzicht op de floating markt een noodlesoup gegeten en daarna terug naar Bangkok en op naar het vliegveld.

Eenmaal aangekomen op het vliegveld was het tijd om wat te eten en het ons daarna zo comfortabel mogelijk te maken,want we hadden een hele nacht op het vliegveld te gaan.
Eenmaal daar kwamen we echter tot een zeer belangrijke conclusie; heeuj we staan op het verkeerde vliegveld. Opnieuw de taxi in dus en op naar het juiste vliegveld. We hadden daar nog wat uurtjes te gaan en om half 5 'sochtends konden we inchecken. Om 7uur vlogen we en ander half uur later waren we in Vietnam.
Het eerste deel van onze reis hebben we afgesloten en laten Thailand achter ons.

De 3 en halve week zijn voorbij gevlogen. Thailand is vooral een bijzonder land om zijn prachtige natuur en vele geloofsopvattingen. Zo hebben ze veel symbolen die staan voor good luck;
-Zo hebben we bij de Wat pho in Bangkok in tientallen kommen omstebeurt 1 muntje gegooid voor good luck
-moest je op de weg naar beneden bij de Golden Mountain in Bangkok iedere bel 1 keer luiden en zag je deze bellen in groot en klein in de stad en Aytthaya regelmatig terug
-worden er vogels in een kooi gedaan,soms 1,soms meerdere en wordt deze bij een restaurant,tempel of boom opgehangen en kun je zelf ook een vogel kopen voor good luck
-hebben we in krabi een goud blaadje in de boom gehangen bij de vele andere blaadje,in de tiger cave temple, voor good luck
-zie je om vele boten en bomen gekleurde linten
-is het bladgoud dat op de buddhabeelden zit bedoelt om met je hand overheen te wrijven voor good luck
-wordt het aanraken van de hand of voet van sommige buddha's gezien als good luck
-worden iedere dag verse bloemen neergelegd en een bloemenketting in de tuktuk of auto gehangen voor goodluck

En we zijn er van overtuigd dat er zo nog vele andere symbolen voor good luck staan

Wat wij slechts als uitdrukking gebruiken lijkt hier echt te bestaan; het geldboompje. Het heeft hier echt een wat diepgaandere betekenis, namelijk dat dit wordt geschonken aan de buddha's en heiligen zodat zij voor bescherming en wederom good luck zorgen.

Verder is het ons opgevallen dat Thailand een enorm toeristisch land is wat tot gevolg heeft dat men er continu bezig is met business en buy something wat voor veel oplichting en poging tot zorgt. Het afdingen is hier ook niet zodanig aanwezig zoals we gewend zijn in Bali wat hier en daar soms voor wat frustratie zorgde.

Al met al vonden we het een mooi land om gezien te hebben en drie en halve week door rond getrokken mogen te hebben.

Inmiddels hebben we onze eerste indrukken van Vietnam alweer opgedaan,maar daar vertellen we in een nieuw verhaal over!

Veel Liefs vanuit Vietnam

• 18 Februari 2013 - 17:51

Petra:

Jemig dames,

Wat een avonturen weer..... Ik ben blij dat jullie nietover je laten open. Moedig hoor!! Zo van afstand lijkt het af en toe wel een beetje trickie(?) maar ik heb volledig vertrouwen in jullie inschatting in de situatie..... Wat heerlijk dat jullie zo hebben genoten. Nuop naar het volgende avontuur.... Wat zal jullie allemaal te wachten staan... Lieve dames, geniet, laat wat tegenvallers (?) achter je/ jullie. En niet onbelangrijk.... Fjn dat jullie het samen zo goed hebben. We denken veel aanjullie. Geniet van alles en tot schrijfs, bels.... Liefs, petra, mama

• 18 Februari 2013 - 19:34

Sonja:

Hee meiden!
    zo te lezen vermaken jullie zich wel daar in het buitenland!
    vooral al die valentijnskaarten die jullie daar hebben ontvangen en denk ik gekregen van de locals ;)

Heel veel plezier in vietnam! ben benieuwd naar de verhalen daar!!

Liefs Sonja

• 18 Februari 2013 - 20:18

Ingrid:

Lieve Sanne en Susan,
    Wat een super verhaal!! Geweldig, zoals jullie genoten hebben van Thailand.
    Jullie redden je prima... maar ik weet niet of ik alles wel wil weten hoor!
    Gelukkig is het allemaal goed afgelopen.
    Via de mail hebben we jullie ook al kunnen volgen en op internet hebben we steeds die mooie plekjes bekeken waar jullie geweest zijn. Prachtig!
    Het eerste hoofdstuk is afgesloten. Op naar het volgende avontuur. Geniet ervan.
    Heel veel plezier. Liefs Ingrid, mam

• 18 Februari 2013 - 21:15

Marja:

Hey meiden,

Wat een avonturen en wat een enthousiaste verhalen. Wat jullie deze vakantie meegemaakt hebben en mee gaan maken, heb ik mijn hele leven niet meegemaakt. Geniet er maar van en blijf op je hoede maar na het lezen van deze verhalen zal dat wel gebeuren. Nog heel veel plezier.

Marja

• 19 Februari 2013 - 16:02

Tanja:

Waaah wat een verhaal weer. Ongelooflijk wat jullie allemaal beleven en wat een prachtige foto's op facebook! X

• 19 Februari 2013 - 17:43

Fredy:

Hoi Sanne en usus
    Joh wat een belevenissen super.Leuk om alles te lezen en fijn dat jullie je mannetje staan.Geniet er van en op naar t volgende avontuur.Ik kijk uit naar t verslag.
    Heeeeel veel plezier en goed uitkijken
    Liefs Fredy

• 19 Februari 2013 - 18:24

Oma:

hallo meisjes

Het is of ik een boek lees. Super verteld en wat een belevenissen. En de problemen die jullie tussen neus en lippen" ëven"oplossen.Prachtig, meiden met haar op de tanden!! Ga zo door. Every day a lucky day.
    Liefs oma

• 19 Februari 2013 - 21:14

Marianne Ten Westenend:

Beste Sanne en Suus,
    Wat een leuker verhalen schrijven jullie over jullie ervaringen op deze mooie reis. Geniet van Vietnam, ook dit is een bijzonder land.
    Groetjes, Marianne.

• 21 Februari 2013 - 19:11

Gre Broersen:

Hi meiden

Wat leuk Sanne om jullie op deze manier te kunnen volgen.
    Wat maken jullie veel mooie dingen mee.
    De foto`s zijn prachtig en heel herkenbaar voor ons.
    wij herbeleven een beetje de reizen die wij maakten.
    Ga zo verder samen en geniet van deze geweldige kans mooie dingen van onze aardbol van dichtbij te mogen aanschouwen.
    Grioetjes van ons Arie en Gré

• 23 Februari 2013 - 20:40

Anita:

Hee meiden,
    Wat een te gekke verhalen! Wij leven helemaal mee. Hier is het inmiddels Sibibberiaans koud, dus je mist niets.
    Drijven jullie al rond in Halong Bay?! Zucht... Prachtig daar. Succes met de Vietnamezen. En geniet van al het lekkere eten (maar pas op voor de lokale specialiteit: hond!).
    Liefs, Anita (nicht van Suus)

• 02 Maart 2013 - 12:18

Oma:

Lieve Sanne.

Vanuit Delden ( voor jullie verweggistan) van harte gefeliciteerd met je verjaardag morgen 3/3.En een dikke knuffel van mij. Suus ook gefeliciteerd want Sanne is toch je dikke vriendin en maatje. Ik wens jullie een extra fijne dag en verwen elkaar maar lekker met leuke dingen en een lekker etentje of zo. Jullie zijn creatief genoeg .
    Hopelijk is verder nog steeds alles goed bij jullie en ik kijk uit naar een vervolg van jullie escapades.
    Veeel lieve groeten van oma

• 03 Maart 2013 - 13:04

Gemma:

Hallo Sanne,
    Tjonge wat een avonturen beleef je toch!!!
    Ik wil je graag heel hartelijk feliciteren met je verjaardag.
    Geniet nog van de komende weken.
    Toi toi toi, liefs Gemma

• 09 Maart 2013 - 10:29

Marlies Krol:

Fantastisch om jullie belevenissen zo te lezen en kijk uit naar het volgende verslag. Natuurlijk ook vanuit n'kerk verlate felicitaties, heb je het land's eer gevierd?