Kilometers spoor schieten onder ons door..... - Reisverslag uit Phuket, Thailand van sannesuus - WaarBenJij.nu Kilometers spoor schieten onder ons door..... - Reisverslag uit Phuket, Thailand van sannesuus - WaarBenJij.nu

Kilometers spoor schieten onder ons door.....

Door: Susan

05 Februari 2013 | Thailand, Phuket

Nou, hier zijn we weer! Een week geleden dat we een berichtje geplaatst hebben, maar wat hebben we in afgelopen week weer veel meegemaakt!

Allereerst... De eerste verbrande huid is vanmiddag gesignaleerd! En dan wel op mn rug, voeten en handen(!) Ja, lekker praktisch vooral.. Ook hebben we 2 nachten doorgebracht in n guesthouse waar alleen backpackers ja tegen zullen zeggen; oud, vies, erg stoffig, raam met uitzicht op een muur, dus eigenlijk geen raam, wastafel half aan de muur, douche letterlijk boven de wc, dun matje op n houten matras en glasbakken die voor 7u geleegd worden.. Ach, als backpacker moet je dat toch ook eens meegemaakt hebben! We zijn erg blij met onze gereedschaptasjes, wiskundig en creatief inzicht voor het ophangen van de klamboes. De muggen vinden alleen onze benen lekker.. We onze oordopjes meer dan dankbaar zijn voor de geluiden snachts: krakende vloeren, blaffende honden die elkaar waarschuwen als er iemand langskomt, heel hondenkoor of dus glasbakken die geleegd worden vroeg in de ochtend.. Enne nog veel meer verhalen, k zal hieronder proberen niet al te lang wat over onze belevenissen te vertellen..

Na het vorige bericht nog 1 volle dag Bangkok gehad; op zoek naar een chauffeur die ons naar de 'floating market' zou brengen... 'its too far' 'whats that' of ons vervolgens gewoon meenemen en n straat verder stoppen om ons te vragen waar die markt is... Ja uuh, dat was juist onze vraag... Toen we deze beste man wilden helpen om t in n café te vragen kreeg ie t benauwd en moest k mr snel de tuk tuk verlaten.. De markt bleek erg ver te zijn en aangezien het ook al wat later was geworden besloten we de markt te bewaren voor n andere x (ondertussen hebben we weer ergens gelezen dat de markt toch net buiten Bangkok moet liggen..snappen er niet heel veel meer van). Op zoek dus naar een andere chauffeur die ons naar 3 tempels wilde brengen en als snel een gevonden...dachten we.. onderweg was ie t nog niet eens over de prijs, keek ons niet heel liefdevol aan en wilde bij de eerste stop zn geld; ja daaag.. ook hij is dus bij ons weggereden. Ach, toch n gratis ritje dan maar! Na de Loha Prasat lopend naar touristt office.. We hadden namelijk nog n vraag over de boeking.. Maarliefst 3 kwartier hebben we nr t juiste adres gezocht, maar als je er halverwege achter komt dat we nr de postcode hadden gekeken ipv adres, tja.. toen hadden we weer even n Suus en Sanne momentje.. het bleek 2 min van ons startpunt te liggen.. na ook 2 min daar binnen te hebben gezeten op weg nr Wat Pho en grand palace; beide erg mooi en uiteraard weer veel fotos gemaakt. Snel wat gegeten en daarna hadden we zin in n ijsje. Dus ons plan was; zoeken naar een tuktuk en een tussenstop maken op kaosan road(uitgaans-/erg drukke toeristische straat) waar we n ijsje zouden halen en dan door nr t hotel; dat was n lastige opgave.. Samen in één tuktuk veel te duur, dan apart op andere hoek vd straat proberen een rit te regelen voor onze prijs en ja hoor! San direct gelukt; zo moet t dus!

N dag later met de bus naar Ayutthaya, richting t noorden van Thailand. Om 9.30u kwamen we aan in ons guesthouse; gerund door de hele familie, lieve mensen en zoals werd gezegd; niet zo toeristisch. We wilden 1 dag de tempels binnen het eiland bekijken(op de fiets) en 1 dag met n tuktuk rondtouren. De eerste dag met de tuktuk rondgereden en savonds lekker gegeten; voor de Aziatische prijzen.. voor 115 bath allebei n maaltijd, drinken en ijsje (ong 3,30 euro).. Daar houden we van! 2e dag wilden we fietsen huren, maar doordat we zo laat wakker waren (overigens eindelijk heerlijk bijgeslapen) waren er nog 2 fietsen over waarvan de ene het zadel steeds naar achteren kantelde.. Meneer de klusjesman erbij, maar dat hielp helaas niet.. toen ons eerste ritje op de scooter gemaakt; achterop de scooter, 1 of 2, kan allemaal! Heerlijk ritje gemaakt naar de tempel die het verst weg lag. De rest gingen we lopend doen.. maar met ons bijzondere richtingsgevoel kwamen we bij n tempel terecht waar we juist niet heen wilden ivm de richting en tijd.. dan toch mr weer n stukje met de scooter! Bij de laatste tempels was ook het hoofd van boeddha in de wortels van een boom te zien; erg mooi!
Daarna op weg naar het hotel; de eerste regendruppels terwijl we buiten liepen was n feit.. Als keiharde nederlandse wel wat gewende bikkels gewoon doorlopen terwijl er van alle kanten getoeterd werd en ze ons wel heel graag n ritje mee wilde nemen... Onderweg bij n internetcafe geland waar we een paar uur hebben gezeten voor t veilig stellen van de fotos, waarna onze wandeltocht savonds terug begon.. Niemand op straat, geen toerist te bekennen, door blaffende honden achterna gezeten worden en straatnamen die niet op de plattegrond staan en locals elkaar letterlijk tegenspreken met t wijzen vd weg.. we waren blij toen we weer terug bij t guesthouse waren.. Toch leuk z'n dorp waar weinig toeristen zijn!

Volgende dag vroeg met de bus naar Sukothai; guesthouse zoals bovenaan beschreven was niet echt n luxe binnenkomer, maar ach, we passen ons snel aan! Guesthouse gelegen in the old city, tegenover historical park. Hier hebben we de tweede dag dan ook op de fiets (park van 2,3 km doorsnede en lopend hadden r al aardig wat km opzitten) bezocht. Vooral t fietsen was leuk, ruïnes waren mooi, maar na 3 hadden we ze ook wel weer gezien.. Ook hebben we daar onze eerste, jawel Thaise, massage gehad! Eerst afgeschrikt toen we zagen wat ze allemaal deden en in welke houdingen je gebracht werd, maar later toch terug met de vraag: 'soft, not so hard' en dat was uiteraard ok. Heerlijk was t! Toch grappig als je dezelfde houdingen aan moet nemen als bij de manueel en het kraakt daar niet maar als n Thaise het doet wel... Heerlijk losgemasseerd en weer slapen op n bijna houten bedje.. Deze kunnen we ook weer op ons lijstje aanvinken..

Na Sukothai in n erg luxe bus (waar zelfs kleine sandwiches en flesjes water uitgedeeld werden) terug naar Bangkok. Na aardig wat vertraging door drukte gelukkig prima op tijd voor de trein. Eerst heerlijk gegeten bij KFC (wat mn darmen helaas wat minder leuk vonden) en op naar de nachttrein! Eerst gewone banken, rond 21.30u werd alles omgetoverd tot slaapruimte. Leuke ervaring; hobbelige, soms erg hobbelige, weg waardoor de bagage vastgezet moest worden zodat t niet omviel.. lachend kwam san terug vd wc en had onze nieuwe titel bedacht! Het spoor zag je letterlijk onder je vandaan schieten.. kilometers gereden terwijl we sliepen, heerlijk! Vroeg in ochtend in Suratthani overgestapt op de bus. Toen we er eenmaal inzaten al snel n stop bij n garage.. Ja hoor, hele bus vol mensen en 3 kwartier lang hebben ze aan de bus gesleuteld.. ook niet dat er iets over gezegd werd.. ach alles kan hier, dan mr even n dutje doen of nr buiten..

Eenmaal aangekomen in Phuket weer op zoek naar n taxi die ons nr t guesthouse zou brengen. Er kregen te horen dat t nog 35 min rijden is en 450 bah (ong 13,50 euro) voor 2 pers! Dat kon volgens ons goedkoper! Helaas geen individuele chauffeurs te vinden, alleen die desk. Toen we n man ook hoorde zeggen dat hij dezelfde kant op moesten, zagen wij de kans n deal te sluiten. De medewerkers hadden dat ook door en of we snel wilden betalen, uuh nee dus! vies spelletje, business.. Man aangesproken en hij vond t ook te duur; met zn 4e op zoek nr n tuktuk.. en ja hoor ipv 450 bath voor 2 pers hebben wij t voor 250 voor 2 pers geregeld.. T kan altijdgoedkoper..
Na n half uur steile wegen, elkaar aankijkend of ie t zou trekken, aangekomen bij guesthouse; lieve mensen, kamer geupgreaded dus nu met airco en dichtbij t strand. Even lekker aan strand gelegen; eindelijk de bikini's uit de tas! Savonds heerlijk schnitzel gegeten in n duur hotel (uiteraard zijn wij afgegaan op de aanbieding die buiten aangegeven stond) waarbij we de gemiddelde leeftijd daar aardig omlaag hadden gehaald.. Het leven in t zuiden van Thailand is een stuk duurder dan t noorden, maar we genieten van elke plek! Vandaag ook nog n dagje strand waarbij ik dus lekker ben verbrand en San ook n kleurtje heeft gekregen en natuurlijk even de markt bezocht.. Heerlijk relaxen en bijkomen van afgelopen dagen.. Al dat reizen, ondernemen en alle indrukken kosten meer energie dan gedacht.. Maar wij zijn eruit: op deze manier houden wij het komende 2 maanden zeker nog wel even vol!

Veel liefs vanuit t erg warme, zonnige en mooie Thailand

• 05 Februari 2013 - 12:55

Jeannie:

Lieve meiden,

Wat maken jullie veel mee en dat in korte tijd!
    Ja, ik ben inmiddels wel wat gewend door de verhalen van Jordi en Chantal, maar volgens mij beleven jullie weer andere dingen doordat jullie met twee meiden zijn!
    Laat je niet afzetten hoor, jullie beginnen het al aardig te leren!
    Geniet van alles, want de tijd gaat snel!

Liefs,

Jeannie en Freek

• 05 Februari 2013 - 14:42

Loes:

Hi babes, superleuk! En wat een prachtige foto's, daar kan ik alleen maar heel verlekkerd naar kijken terwijl ik hier zit in een regenachtig Nederland. Geniet ervan daar! xxx Loes

• 05 Februari 2013 - 16:35

Omapa:

Lieve Susan en Sanne,
    Wij zijn het helemaal met Jeannie eens: wat maken jullie enorm veel mee!
    Hé Susan, ik herken je helemaal niet in de figuur die in Thailand op vakantie is en die toch onze kleindochter zou moeten zijn Meiden, geweldig en ga zo door, hou het initiatief, laat je niet bedonderen en geniet met volle teugen. Dit is een ervaring waar je je hele verdere leven, met veel plezier op terug zult kunnen kijken. Wij zijn jaloers op jullie.
    Nog heel veel plezier, mooie dingen zien en genieten, genieten,genieten!!!
    Omapa

PS
    Is er nog een mogelijkheid dat wij ook de foto's kunnen zien??

• 05 Februari 2013 - 17:38

Selma:

He Susan,

Leuk om te lezen!!! Wat zijn jullie druk met die taxi's! Ik nam altijd "the chickenbus".
    Hierin reizen de locals, het is super goedkoop en gaat net zo snel als een taxi! Niet schrikken als er een keer een kip in je nek zit...

Have fun!

• 05 Februari 2013 - 17:47

Joost:

Mooi om jullie avontuur zo te kunnen bijhouden, jullie maken wat mee daar, prachtig :)
    Veel plezier nog, geniet ervan! Groetjes

• 05 Februari 2013 - 19:30

Oppasgezin Merkx:

Wat enorm gaaf om jullie belevenissen te volgen. Ik leef helemaal mee en voel me dan weer even 24... Bedankt daarvoor. Heel herkenbaar allemaal. Supergoed hoe jullie je redden daar. Goed voor je zelfvertrouwen.
    Geniet ze! Groetjes, Marielle en Kids

• 05 Februari 2013 - 19:40

Mama En DC:

hoi meiden, nou ook wij hebben zitten smullen van jullie ervaringen. Als je het probeert te volgen op google earth dan zie je pas wat voor een afstanden jullie aan het afleggen zijn, niet normaal. Wat heerlijk om te lezen dat het allemaal goed gaat en dat jullie steeds handiger worden met die klamboe dat lijkt me logisch met 2 van die pientere meiden en anders wel noodzakelijk:)
    Wij hebben trouwens zelf ook een fantastische reis achter de rug samen met Jossee en Taco met een wandeling door het altijd gevaarlijke Limbabwe (ergens tussen Spaubeek en Sittard. We moesten een vreemde taal spreken, en wij verstonden de mensen maar nauwelijks. Overal hingen vreemde dingen voor de ramen van de huizen in de kleuren geel rood en groen, heel raar, het was alsof er een of andere besmettelijke ziekte was uitgebroken waarvoor je werd gewaarschuwd. Nadat we de wandeling zonder kleerscheuren hadden overleefd (ook een aanval van de KORENWOLF hebben we doorstaan) zijn we met een lokale trein terug gereden waarvan we wisten dat als je erin stapt je nooit weet hoe laat je op de plaats van bestemming aankomt. Het begon al goed toen we hoorden dat we in plaats van spoor 3b moesten vertrekken van spoor 20!!! En dat op een station met maar 8 sporen, dus dat was al erg verwarrend. Maar goed we zijn weer veilig thuis gebracht door Taco naar ons eigen Brabant.
    Nou meiden veel liefs en avontuur ze daar en geniet

• 06 Februari 2013 - 19:25

Herman / :

Heej dames,

Fijn om te lezen dat het jullie allemaal zo goed af gaat en vooral.....dat jullie van al je "ervaringen" kunnen genieten. Al is het soms wel behelpen, maar dat heeft wel zo z'n charmes. Ik zie het zo voor me, 2 hollandse meiden die zich niet het kaas van het brood laten eten als er iets geregeld moet worden...SUPER. Leuk dat we ook steeds beeld hebben bij jullie verhalen d.m.v. de foto's op facebook. En Sanne, maak je niet druk om je "bruine tint", dat komt heus nog wel. Mijn weekje simulator in Amerika zit er weer bijna op, vrijdagavond weer naar huis. Voor jou, Sanne, deze keer geen Froot Loops, maar daar weet je broer wel raad mee denk ik. Ik ben benieuwd of jullie in Thailand nog iets merken van het chinees nieuwjaar 9 en 10 februari. We lezen het wel een volgende keer. Geniet van jullie reis

• 06 Februari 2013 - 21:46

Kirsten:

Wat een verhalen en wat goed dat jullie dagboeken bij jullie hebben!
    Haha, echte Nederlanders, het kan altijd goedkoper:p.
    Veel plezier en geniet van de vrije dagen nu even en geniet van de indrukken die jullie al op gedaan hebben!!!
    Liefs

• 07 Februari 2013 - 18:09

Josee:

Hey suusje en sanne,
    echt leuk om het verslag te lezen. Wat een ervaringen. Ja dan is nederland toch maar goed georganiseerd.
    Ik hoop dat jullie nog veel gaan genieten.
    Suus het verhaal van mama klopt helemaal. Limbabwe is ook heel avontuurlijk!!
    Dikke kus, Josee

Ps. Ik laat zondag de foto's aan opa en oma zien!!! Toedeloe

• 09 Februari 2013 - 17:32

Oma:

hoi dames.

Ik heb er even de tijd voor genomen om weer bij te lezen. Super zeg. Als ik dit toch allemaal lees, zou ik inderdaad een tig-jaar jonger willen zijn om zoiets te beleven. Jullie zijn wel erg stoere meiden met al dat gepingel en slapen in een gore bende. Maar echt avontuur toch? Ik hoop nog veel leuke dingen te lezen. Het ga jullie goed en pas goed op jezelf.

• 11 Februari 2013 - 16:15

Opa Nico En Oma Threes.:

lieve susan-sanne
    wij zijn erg laat met onze reactie. ik heb alles eerst uitgeprint om (zeker voor opa) alles makkelijker te kunnen lezen. Mar de leters waren erg klein. Ik heb geen mogelijkheid gezien om het te vergroten; dus heb hebbenb wij er een vergrootglas bij genomen.
    Nou, fantastisch wat jullie allemaal al gezien hebben. Geniet er maqar van. Mooie herinneringer voor later; maar let goed op elkaar en wees voorzichtig.

Opa Nico en Oma Threes.

• 13 Februari 2013 - 23:35

Marlies:

Om jaloers op te worden, wat een verhalen! Geniet ervan dames, dit is een ervaring die je de rest van je leven meeneemt en niemand je meer af kan nemen.

Groetjes
    Marlies Krol

• 15 Februari 2013 - 00:10

Conny Van Gils :

Hoi dames,
    Wat leuk om jullie verhalen te lezen, wat een mooie ervaringen. Vergeet vooral niet te genieten, voor je het weet loop je weer in ons kikkerlandje.
    Ik wens jullie nog veel plezier, maak er samen een heerlijke tijd van.
    Groetjes Conny van Gils